Közvetlen Értékesítők Szövetsége
Közvetlen Értékesítők Szövetsége
Alakult: 1993 április
Tagok:
Feladatok
- A közvetlen értékesítési szakma megismertetését és elfogadtatását a nyilvánossággal a közvélemény, a hatóságok és a sajtó céltudatos és tárgyszerű tájékoztatása révén.
- A fogyasztók informálását a közvetlen értékesítési forma elõnyeiről, illetve azokról a cégekről, amelyek a szakma Etikai Kódexe szerint tevékenykedő, megbízható partnerek a piacon.
- A tagok által elfogadott Etikai Kódex betartását és betartatását, hogy a fogyasztókkal való kapcsolatok terén teljes bizalom alakulhasson ki.
- A Szövetség logójának népszerűsítését, hogy az emberek ismerjék fel és azt az etikus és megbízható kiszolgálással azonosítsák.
- A szakma érdekképviseletét, hogy kedvező üzleti légkör jöjjön létre a közvetlen értékesítés számára.
A szakma Etikai Kódexe
A közvetlen értékesítés Etikai Kódexét a Közvetlen Értékesítők Európai Szövetsége (FEDSA) adta ki 1995-ben tagjai - a nemzeti szövetségek - számára.
A Kódex szabályozza a közvetlen értékesítés szereplőinek (cégek és termékforgalmazók) a fogyasztókkal, illetve egymással való kapcsolatait, viselkedését.
A Kódex célja:
- a fogyasztók védelme és megelégedettségének biztosítása
- a közvetlen értékesítést végző személyek védelme
- a közvetlen értékesítési szakma kereseti lehetőségeinek etikus képviselete
- a szabad vállalkozás keretében történõ tisztességes verseny támogatása
- a közvetlen értékesítésről alkotott közvélemény formálása - minőségi termékek tisztességes feltételekkel történő eladása
Az Etikai Kódex előírásainak betartása a szövetségi tagság elnyerésének és fenntartásának feltétele.
Az Etikai Kódex a közvetlen értékesítési szakma önszabályozó eszköze. Nem törvény, de olyan fokú etikus magatartást követel meg, amely a meglévő jogi elõírásokat is meghaladhatja. (Ez az országonként különbözõ jogi szabályozás függvénye.) Be nem tartása nem von maga után bírósági eljárást. Ugyanakkor semmilyen jogi kötelezettséget nem helyettesít.
Az alábbiakban a Kódex szövegének kivonatos változata olvasható, amely a legfontosabb pontokat mutatja be:
Viselkedés a fogyasztókkal szemben
- a disztribútorok nem használhatnak félrevezető, megtévesztő és tisztességtelen értékesítési módokat
- a személyes és telefonos kapcsolatfelvétel ésszerű módon és elfogadható időpontban kell történjen, a tolakodás elkerülése érdekében
- az üzleti bemutató kezdetekor kérés nélkül be kell mutatkozni a leendő vásárlónak, azonosítani kell a céget és termékeit, valamint a találkozó célját
- a felkínált áru bemutatásának és ismertetésének pontosnak és teljesnek kell lennie, részletezve az árat, az esetleges hitellehetőséget, a fizetési feltételeket, a megfontolási időt és/vagy a visszavételi lehetőséget, a garanciális és szervizelési szabályokat, valamint a szállítási feltételeket
A cégek magatartása a termékforgalmazókkal szemben
- a cégek minden közvetlen értékesítővel megismertetik az Etikai Kódex tartalmát, és - a disztribúciós rendszerükhöz való csatlakozás feltételeként - megkövetelik annak betartását
- a cégek pontos és teljes körû információt kötelesek adni jelenlegi és leendő termékforgalmazóiknak a disztribúciós rendszerük által nyújtott lehetõségekrõl, a közvetlen értékesítõk jogairól és kötelezettségeiről, valamint a csatlakozással felmerülõ költségekrõl és kiadásokról
- a cégek és termékforgalmazóik nem kérhetnek ésszerűtlenül magas díjat a belépésért, a képzésért vagy pusztán az üzletben való részvételi jogért
- a cégek disztribútoraikkal írásos szerződést kötelesek kötni
- a cégek megfelelő képzést kötelesek nyújtani, hogy termékforgalmazóik etikusan tevékenykedhessenek, illetve információt kötelesek adni az érintett piacról és a termékről
A Szövetség tagjai egymással szemben
- a tisztességes piaci magatartás elveit követik
- nem csábíthatják el más közvetlen értékesítéssel foglalkozó cég termékforgalmazóit
- nem ócsárolhatják más cég termékeit és tevékenységét
Formátumok
Partnerek